Wspierasz rozwój dziecka? Pomóż mu samodzielnie odkrywać, czego chce

Rysowanie

Udostępnij

Ktoś kiedyś porównał przetwarzanie informacji w mózgu do działania systemu kontroli ruchu lotniczego – sam organ to nie wszystko. Potrzebne jest jeszcze umiejętne zarządzanie przepływem informacji. Jak to porównanie ma się do działania mózgu? Wspierając rozwój dziecka, powinniśmy dostarczać mu takich doświadczeń, by mogło rozwijać umiejętności wykonawcze, czyli samodzielnie odkrywać, stawiać sobie cele. Dlatego w tym zadaniu Ty, rodzicu, pełnisz funkcję drugiego pilota, a głównym dowodzącym jest dziecko.

Funkcje wykonawcze – co to jest?

Wszyscy posiadamy funkcje wykonawcze, czyli zestaw umiejętności, które umożliwiają tworzenie, utrzymywanie, nadzorowanie, poprawianie i realizowanie planu działania. Dzieci nie rodzą się z konkretnymi umiejętnościami, lecz z potencjałem do ich rozwoju. Aby upewnić się, że dzieci rozwijają te zdolności, pomocne jest zrozumienie, jakiego typu ćwiczenia i doświadczenia je wzmacniają.

W początkowych klasach dzieci są już w stanie wykonywać wiele poleceń i utrzymywać na dłużej skupienie uwagi. To właśnie dlatego czytają ze zrozumieniem, skupiają się na wykonywaniu zadań. Warto zapoznać się z aktywnościami, które pomagają dzieciom w wieku szkolnym w rozwijaniu ich funkcji poznawczych. Kłopoty z umiejętnościami wykonawczymi same w sobie nie są diagnozą ani trudnościami w uczeniu się. Ale jest to powszechny problem dla dzieci mających problemy z nauką i uwagą. Wszystkie dzieci z ADHD mają problemy z funkcją wykonawczą. Wiele dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się ma słabości w niektórych umiejętnościach wykonawczych.

Funkcja wykonawcza jest odpowiedzialna za szereg umiejętności, w tym:

Uważność
Organizowanie, planowanie i ustalanie priorytetów
Rozpoczynanie zadań i koncentracja na ich ukończeniu
Zrozumienie różnych punktów widzenia
Regulowanie emocji
Samokontrola (śledzenie tego, co robisz)

Umiejętności wykonawcze zwykle rozwijają się szybko we wczesnym dzieciństwie i w okresie dojrzewania. Ale rozwijają się w połowie lat dwudziestych. Kiedy są młodsi, niektóre dzieci mogą na chwilę pozostawać w tyle za swoimi szybciej rozwijającymi się rówieśnikami. Jednak wraz z wiekiem mogą mieć mniej wyzwań niż nastolatki i młodzi dorośli. Tymczasem istnieją odpowiednie aktywności, które w tym zakresie mogą pomóc.

  • Te ćwiczenia wspierają rozwój

Jedną z dostępnych pomocy są gry planszowe, np. lubiana przez dzieci „Uno”. Sprawdzają się też gry typu Memory, Chińczyk, Monopol, bo stymulują dzieci do przestrzegania określonych zasad.

Możesz zachęcać dzieci do rozwoju funkcji wykonawczych w domu poprzez ustalanie rutyny.  Na przykład ustaw budzik, który zadzwoni, kiedy nadejdzie pora spania lub koniec zabawy.

Opisuj też dzieciom, czego mogą się spodziewać i jak będzie wyglądał ich dzień lub rózne aktywności.  Pomaga to im w przewidywaniu i planowaniu z wyprzedzeniem. I tak na przykład poinformowanie dziecka, że idziecie do sklepu kupić warzywa, ale że nie będziecie kupować słodyczy.

Praktycy uważności polecają też, by podczas spacerów prosić dzieci o opisywanie tego, co widzą wokół siebie – to budzi w nich ciekawość świata.

Pamietaj też, iż wspierając rozwój dziecka, powinniśmy dostarczać mu takich doświadczeń, by mogło rozwijać umiejętności wykonawcze, czyli samodzielnie odkrywać, stawiać sobie cele, planować, uczyć się na błędach, a przede wszystkim bawić się z innymi, nakierowując swoje działania na określony cel.

Powodzenia!


Słyszałeś o metodzie Brainy? To kurs dzięki któremu dziecko rozwija:

– umiejętność koncentracji,
– umiejętności szkolne:
  – szybkie czytanie fotograficzne,
– fotograficzną pamięć i przypominanie.
– iloraz inteligencji emocjonalnej i społecznej,
– pewność siebie, poczucie wartości,
 – panowanie nad emocjami i zarządzanie stresem

Chcesz, zapisać swoje dziecko na warsztat? (Tu zobaczysz, gdzie znajdziesz placówkę najbliżej Twojej okolicy). A może sam myślisz, by włączyć się w społeczność Akademii Brainy i rozwinąć ten model biznesowy w swoich stronach? Dołącz do nas i zostań naszym partnerem.

Na blogu

Blog

Umysł dziecka potrzebuje przerw! Umysł dorosłych także

Dlaczego przerwy w myśleniu są potrzebne? Pomagają dzieciom w szukaniu skupienia, a także pobudzają kreatywność. Skorzystać z takiej pauzy mogą też dorośli. Zdecydowanie warto! Przerwy przywracają uwagę Skupienie się na zadaniu wymaga wysiłku umysłowego. Dotyczy to zwłaszcza dzieci, których system uwagi wciąż się

Czytaj więcej »
Blog

Jest szefem Twojego ciała! Z czego składa się mózg?

Jak wspominasz drogę do domu swojego przyjaciela? Dlaczego twoje oczy mrugają, nawet jeśli o tym nie myślisz? Skąd się biorą sny? Twój mózg jest odpowiedzialny za i wiele innych rzeczy. W rzeczywistości twój mózg jest szefem twojego ciała. Prowadzi program i kontroluje wszystko,

Czytaj więcej »
Scroll to Top